onsdag 9. mars 2011

Week 10/52: Forlatte steder (Abandoned places)

Windoweyes - © Jelrik Nylund-van Berkel

This week was the theme of x52 project chosen by me. I like the historical interesting facts that old, abandonded buildings can tell by strolling around and in them. Abandonded places give us a very strange feeling. They are scary, they are interesting and most of all they are standing proud, upraised through bad weather and cold.

For this weeks theme, I went to the old mental institution of Lier. This institution was build in 1927 and a lot of buildings are in the typical mental institution style. High, odd colors, old fashioned windows. It is the same architecture through the whole of "health Norway". The style of Ullevål University Hospital, Dikemark mental institution etc...

In those buildings, they say there are ghosts. A few people made pictures there with strange shadows when developping. I can say that the buildings totally gave me the creeps. Oh my god... There was wind blowing and windows opening and closing, thing falling down, strange sounds, a very odd smell of old building. I didn't enter the buildings because it is strictly forbidden and penalty's are given when caught...

I took this picture because I had a feeling that those windows were looking at me. The building's eyes. The curtains were like flags in the wind: one waving goodbye to me and one pressed between the windows.

Have a nice tour also through the other pictures here

Check the other participant's solutions: http://www.52uker.org/

Sonja Elisabeth Middelhuis: Forlatte steder
Anne: Naust i fjæra
Vibeke Prestmo Valestrand: Rusten holk
Anne Ueland: Abandoned and destroyed
Geir Ertzgaard: Rundown
Ståle Ertzgaard: Forlater forlatt
Vanja S. Lund: Stille
Stein-Evert Pettersen: “Forlatt sted”
Yngve Thoresen: Snail Shell

15 kommentarer:

  1. Jeg syns du har fanget et utrolig spennende bilde Jelrik. Bygget ser urgammelt og forfallent ut, og småskummelt med åpne vindier og blafrende gardiner. Ser for meg en mørk kveld der, å grøss å gru. Kjempeløsning som jeg gir deg stående applaus for, eneste jeg skulle ønske var et enda større bilde for jeg vil se mer av dette spenende bygget,.mer mer mer;O))) Det er veldig positivt ment, du har klart å pirre min nyssgjerrighet ekstremt, ME LIKE!!!! VEL done løsning på uketema;O)

    Klem fra Line

    SvarSlett
  2. Takk for flott kommentar Line. Bygget var utrolig interessant og man følte seg i et dragkamp mellom avsky til å gå inn og pirrende nysgjerrighet til å gå inn. Loven satt en god stopper på dette siden jeg leste at flere som har gått inn er blitt politianmeldt av sykehuset (det er desverre gjort mye hærverk på området av pøbler). Uansett er bygget, hele historien og forfallprosessen uhyrlig interessant og det hadde vært trist om slike bygg bare blir revet pga utseendet; selv om jeg forstår det på sikkerhetsmessige grunner

    SvarSlett
  3. Spennende å høre, får enda mer lyst å se det selv og sniiiike meg inn;O)Har jo lest mye historie om denne plassen og Dikemark som du nebner og om hvor grusomt det ble drevet. For meg som jobber i psykiatrien er det uforståelig at det var mulig å behandle syke sånn,..helt ubegripelig og jeg får vondt i magen bare ved tanken...... Og må nevne at det ser ut som et lite hjerte i vinduet lengst mot høyre. Fytti rakkerne så kult!!!!

    SvarSlett
  4. Ja, disse huskvistene ser virkelig forlatt ut, spennende med de knuste vinduene og gardinene. Her ville ikke jeg gått inn. Sånn er det ofte med forlatte steder, eller hus ihvertfall, at det er litt skummelt.. hihihi. Skal jeg være veldig kritisk så er jeg usikker på komposisjonen her. Hvordan ville det blitt hvis du hadde fått med alle 3 kvistene samt unngått den toppen med antenne på? Nå vet jeg ikke hvordan det ser ut her, så kanskje det ville blitt helt feil, men et var ihvertfall en ide som kom inn i hodet mitt :o) Uansett, likte bildet ditt kjempegodt, supert til temaet, også liker jeg godt de klatrebuskene som henger nedfra takrenna der. :)

    SvarSlett
  5. Dette var fint, Jelrik! Jeg fikk lyst til å gå inn her, jeg - i motsetning til Anne U. =) Det så trist og ensomt ut, men disse gamle husene har en spennende fasong og atmosfære som jeg fasineres av. Det har jeg alltid gjort!=) Bildet mitt er ganske likt ditt, så her har vi tenkt ganske like tanker under bearbeidingen av temaet! =) Morsomt! =) Nydelige, delikate farger i bildet som også er skarpt og fint. Atmosfæren rundt dette huset er absolutt i samsvar med temaet! =)

    SvarSlett
  6. Anne, jeg er enig om komposisjonen. Kunne ha sett hvordan bilde hadde vært med 3 vinduer. Det som faktisk var var at blikket mitt ble for en eller annen grunnsugd til disse to vinduer. Det var først da jeg etterbehandlet at jeg så et halvt tredje vindu. Hvorfor kom blikket bare på disse to? Det er noe å ha et lite mareritt om 

    SvarSlett
  7. Murbygninger har et helt annet uttrykk enn gamle trebygninger, det sitter jeg og tenker på akkurat nå. De har en kulde som både er spennende og litt skremmende på en helt annen måte enn gamle forlatte trehus.

    Jeg får med ett en veldig spesiell Hitchcock skrekkfilm opplevelse av å se dette bilde. Veldig rått, men det vekker de litt skremmende følelsene i denne dama. I tillegg tl nyskjærrighet ja, for det er jeg jammen, nyskjærrig altså :-) så selv om en føler litt den frykten så har jeg nok blitt sugd inover jeg også tenker jeg.

    Mine øyne falt på de gardinene i vinduene, for stirrer en lange nok, kan en bare forestille seg hvordan de vil beveges av vinden pp dager det ikke akkurat er dagslys og stille.

    Supert innlegg Jelrik, og takk for at du leverte en spennende oppgave til oss. Koste meg stort.

    Anneklem din vei.

    SvarSlett
  8. Hei! Jeg har gitt deg en favorittaward på bloggen min! Koselig om du tar den videre!! Ha en fin søndag, klem Cecilie

    SvarSlett
  9. Flott bilde med mange spennende detaljer å fordype seg i. Liker det bare og slitte preget på bygget, de typiske sykehusfargene spm tiden har tært hart på - og særlig de gardinene som henger ut av det ene vinduet. Tror det er det vindiet spøkelsene kikker ut av. Kanskje det slettes ikke er gardiner, for den saks skyld...

    SvarSlett
  10. flotte bilder :) har lagt meg til som følger og gleder meg til å se mer :)
    Renate

    SvarSlett
  11. Dette er et sted jeg gjerne skulle vært. Sammen med andre. På en sollys dag.

    Liker bildet, men ville kanskje hatt med helt vindu der ytterst.

    Hvorfor lar de det forfalle slik? Sett det i stand, mener jeg. Dette er vår nære historie, noe som ikke skal utslettes, verken av vandaler eller staten.

    Litt skummel musikk og levende bilder, der gardinene flagrer i vinden, og du kan være sikker på at jeg helst IKKE ville vært der.

    Her er noen innebilder fra samme sted: http://www.flickr.com/photos/monicakristiansen/sets/72157622299843275/

    SvarSlett
  12. At first glance on the thumbnail I wasn't too sure, but this image depends on its detail. And the detail is there. Excellent capture of an abandoned old building with a slight scary feel to it.

    SvarSlett
  13. Mange spennende detaljer på denne fasaden. Når murpuss faller av og murstein kommer til syne får det i mine øyne et spesielt preg. Liker også grenene som klorer seg fast, et tegn på liv, tross alt.
    Skulle vært spennende å få slippe inn her, sikkert mye gode motiver der.
    Synes du har løst oppgaven utmerket. )

    SvarSlett
  14. Dette er et sted med mye historie i veggene - og innendørs er det skikkelig grøssent. Men av en eller annen grunn klarer jeg ikke å la være å dra tilbake. Har vært der inne noen ganger nå, og tenkte meg en tur til når det fine vårlyset kommer. Sist så vandra jeg bare rundt der et par timer, og så mange spor etter en fæl tid i norsk helsevesens historie.

    Men spøkelsene har jeg ikke støtt på. Enda ;)

    SvarSlett
  15. Hei Mytteristen! Så kult da. Jeg var der nå en dag hvor det var veldig mye aktivitet av sykehuset rundt bygget og en brøytemann som skuet mistenkelig på meg så jeg ville unngå å bli anmeldt ved å gå inn ;-) Men har veeeldig lyst. Gi beskjed da neste gang du skal på tur dit. Slenger meg gjerne på turen!!

    SvarSlett